Mitä on saavutettavuus ja miksi se on tärkeää jokaiselle sisällöntuottajalle
Digitaalinen maailma on nykyään monen arjen ja työelämän ytimessä. Verkkosivut, sovellukset ja sosiaalinen media ovat kanavia, joiden kautta jaetaan ja etsitään tietoa, verkostoidutaan ja tehdään ostoksia. Mutta mistä on kyse, kun digitaaliset palvelut ja sisällöt on luotu niin, etteivät ne ole kaikkien käytettävissä tai ymmärrettävissä? Silloin kyse on usein saavutettavuuden puutteesta. Traficomin arvion mukaan yli miljoona suomalaista hyötyy saavutettavista digipalveluista. Silti saavutettavuus jää monessa tapauksessa huomioimatta, usein tietämättömyyden, ei välttämättä välinpitämättömyyden takia.
Saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että digitaaliset palvelut ja sisällöt ovat kaikkien käytettävissä riippumatta siitä, näkeekö, kuuleeko tai vaikka kokeeko ihminen värit ja valot eri tavalla kuin muut. Saavutettavuus on esteettömyyttä verkossa eli keino luoda yhdenvertaista ja mahdollisimman monia tavoittavaa sisältöä. Saavutettavuus ei koske vain henkilöitä, joilla on pysyviä rajoitteita, mutta myös olosuhteita, jotka voivat tilapäisesti vaikeuttaa digitaalisten palveluiden käyttöä. Jokainen meistä kohtaa elämässään hetkiä, joissa tarvitsee selkeää ja helposti hahmotettavaa sisältöä. Väsymys, kirkas valo, meluisa ympäristö tai rikkinäinen kuuloke voivat hetkessä tehdä meistä kaikista osan saavutettavuuden kohderyhmää. Kun sisältö on suunniteltu huolella, se toimii sekä näkövammaiselle ruudunlukijan käyttäjälle että kiireiselle bussimatkustajalle, joka katsoo videoita puhelimellaan ilman ääntä.
Pieniä tekoja, suuria vaikutuksia
Saavutettavuus yhdistetään usein verkkosivujen teknisiin ratkaisuihin, mutta todellisuudessa kyse on paljon laajemmasta asiasta. Pohjimmiltaan saavutettavuudessa on kyse halusta tehdä viestinnästä, markkinoinnista ja asiakaskokemuksesta aidosti inhimillistä. Hyvä uutinen on, että jo pienillä teoilla voi saada aikaan suuria muutoksia.
Esimerkiksi selkeä kieli auttaa paitsi oppimisvaikeuksia kokevia myös kiireisiä lukijoita. Videoiden tekstitykset ovat kullanarvoisia niille, jotka eivät kuule, mutta myös niille, jotka katsovat videon ilman ääntä. Looginen sivurakenne ja ymmärrettävät linkkitekstit tukevat ruudunlukijan käyttäjää ja tekevät palvelusta sujuvamman kaikille. Mikään näistä toimista ei edellytä valtavia ajallisia tai rahallisia resursseja. Saavutettavuus ei myöskään tarkoita, että sisällöistä pitäisi tehdä tylsiä tai visuaalisuuden kanssa kompromisseja. Hyvin suunniteltu saavutettava materiaali voi olla yhtä aikaa luova, kaunis ja toimiva. Tämä vaatii vain hieman suunnittelua, testaamista ja tietoisuutta siitä, miten erilaiset ihmiset kokevat digitaaliset sisällöt.
Saavutettavuus on vastuullisuutta ja hyvää liiketoimintaa
Moni ajattelee saavutettavuuden olevan ennen kaikkea hyvän tahdon ele tai lain velvoite. Ja niitähän se on, mutta se on myös fiksua liiketoimintaa. Kun digitaalinen palvelu on saavutettava, se palvelee laajempaa yleisöä ja käyttökokemus sujuvoituu.
Organisaatio, joka panostaa saavutettavuuteen, viestii arvoistaan konkreettisin teoin. Se kertoo välittämisestä, vastuullisuudesta ja siitä, että asiakkaan kokemusta arvostetaan. Luottamus kasvaa, kun sisältö on ymmärrettävää, kieli selkeää ja palvelu toimii myös apuvälineillä.
Lisäksi saavutettavuus ja hakukoneystävällisyys kulkevat usein rinnakkain. Selkeä rakenne, kuvaavat otsikot ja kuvien tekstivastineet eivät ole vain käyttäjäystävällisiä, vaan myös hakukoneiden suosiossa. Kun palvelu toimii teknisesti hyvin, sen näkyvyys ja löydettävyys paranevat luonnollisesti.
Lainsäädäntö ohjaa, mutta arvot kantavat
EU:n saavutettavuusdirektiivi ja Suomen digipalvelulaki ovat velvoittaneet esimerkiksi julkisen sektorin toimijoita tarjoamaan digipalvelunsa saavutettavasti jo pitkään. Kesäkuussa 2025 vaatimukset laajenivat myös osaan yksityisiä yrityksiä. Lain velvoitteita ei kuitenkaan tulisi nähdä minimivaatimuksena, vaan lähtökohtana jatkuvalle kehittämiselle.
Vaikka kaikkein pienimpiä toimijoita laki ei vielä koske, saavutettavuus tulee tulevaisuudessa kasvattamaan rooliaan osana ammattimaisia digipalveluita ja -sisältöjä. Jo kilpailukyvyn ylläpitämiseksi kannattaa saavutettavuus ottaa osaksi tekemistä hyvissä ajoin. Lisäksi lainsäädännön mahdollisesti kiristyessä perustyö on jo tehty, jos aloittaa ajoissa.
Teknisesti saavutettavuuden taustalla on kansainvälinen WCAG-standardi (Web Content Accessibility Guidelines), joka tiivistää neljä perusperiaatetta: sisältö on havaittavaa, hallittavaa, ymmärrettävää ja toimintavarmaa. Näiden periaatteiden keskiössä on kuitenkin yksinkertainen ajatus: tee sisällöstä ja palveluista sellaisia, että mahdollisimman moni voi niitä hyödyntää.